КО ЋЕ НА КРАЈУ ПОБЕДИТИ?
Да бисмо схватили вредност ма ког дела, аутора,
морамо га поставити међу мртве уметнике и песнике, и упоредити.
То захтева висока култура истинске, неофицијелне критике, сваке
озбиљније и стваралачке критике, а овде, то што је практично артикулисано
веома аргументовано у светској култури и књижевности обелодањивањем
најпознатијих есеја Елиота првих деценија 20. века о функцији критике
и о односу традиције и индивидуалног талента, касно је стигло, и
по свему судећи, није се „примило“ на
прави начин. Српска поезија 20. века је неодвојиви део високе
српске културе и у својим најбољим примерима она се приближава оном
што је суштина културе уопште…
Пред безданом књижевношћу је читава будућност,
као што је пред мртвим песницима читав вечност. Мртви песници су живи више него стварно живи. Што је
судбина више одузела неком мртвом песнику, вратиће му Свевреме.
Чергари под шаторима добиће кулу којој никад неће наудити игра
влаге под разним температурама.
Нико од њих није оно што пише у бирократским историјама
књижевности најбољих историчара најзваничније књижевности.
Могућа је једино кратка
и нелажна историја мртвих песника.
Чак једна врло, врло сажета антологија Себични музеј – једна од могућих
противантологија антологији Несебичан
музеј.
Живи песници су још зелени, још – зеље земљино!
По томе колико живи песници беже и избегавају све велико и коначно,
па и смрт, може се просудити колико су несабрани, несавршени и мали.
Мртви песници се баве најозбиљнијим, бесконачним,
зидањем, зидајући од комада душе Свечовека, да би туђина постала
дом бездомним, а туђинци чељад. Мртви песници су сабрани и надиру
као небеска војска, осмехујући се са облака у залазак, из висине и
дубине неба, из треће димензије.
Да се све ласкаве речи кажу, све почасти укажу и
сви престоли препусте највећем барду, макар у старости, ништа не би
могло самњити жалост његову осим душа, које би се додале души његовој,
које би се слиле с душом његовом, и душу његову удвостручиле, утростручиле,
усвечеловечиле… Такав се још није родио у 20. веку!…
Било је оних који су бегали од себе, да би избегли
неизбежно, а на крају су догурали до извесних парохијалних успеха,
падали од умора и клонулости у својој старој постељи. Бежали су од
себе и – избегли од себе. Поразили себе!
Ко су они били? Зрикавци што зричу са зрикавцима,
бумбари што бумбарају с бумбарима, кукавице што кукају с кукавицама.
И онај који је имао снаге да се продере, да надгласа
зрикавце, бумбаре и кукавице, од њега су себи направили узоран модел!
Где су? Уселили су се у маховину поларну и у гљиве
барске.
После толиких битака, окршаја и жртава, судар
два табора, одлучен је био бројем а не умом, снагом и лепотом. Погледајте
те авети, победнике. Наметнуте и језиве, што ходају кроз биљке и минерале,
кроз гвожђе и живу, кроз угаљ и радијум, што улазе у коже људске, у зверска
крзна, што су се умотавали и опет умотавали, јер им је била зима. Уместо
да се свлаче до коже, да скину своју кожу, да виде себе крваве и јадне,
да сагледају себе, кроз бол, сотонски, ако не може другачије, да се
врати себи, тј. суочењу са безданом. Да буду близанци свега постојећег,
среће и несреће, бола и радости. Зар вам не личе на вечно поражене,
вечите претенденте, ти што су могли да раде неки други посао, рецимо,
сазидни, и од њега живе, не од речи
и мисли. Јер речи и мисли нису занимање већ животворна музика сваког
занимања…
Овим текстом је, напокон, објављен рат најзваничнијој,
тј. бирократској књижевности, официјализму уопште у српској култури
и књижевности у име једног стваралачког идеала који ће увек жигосати
као конатрапродуктиван, конзервативан, ограничени, симтпоматични
белег Скерлићеве симпатије за Абрашевиа и Проку Јовкића!
Шта је у том праведном рату дефицитарно, овде и сада?
На првом месту – Памет са Богом.
На другом – бездана књижевност.
На трећем – Песници или писци-критичари.
На четвртом – Кратка
и нелажна историја мртвих песника.
*
Необјављени рат између ова два табора траје деценијама
уназад, само што се о томе ћутало. Тек кад су окршаји стигли и у наше
двориште и под наше прозоре, ми смо схватили да рат одавно траје, и да
је ђаво дошао по своје. На страни прве књижевности су институције,
држава, издавачка, медијска, наметачка машинерија, финансије,
и све остало. Бездана књижевност има само себе и стални дефицит писаца-песника-критичара.
И крикове. Попут оног Винаверовог, у наслову ове објаве.
Највише су се трудили да заташкају тај рат до истребљења
пре свега најистакнутији представници тзв. најзваничније, бирократске
књижевности, јер је и сама вест о ономе што се управо догађа, погађала
најрањивија места њихових положаја.
Ко ће на крају победити? Мртви песници – кад из њихових
гробова никне трава, јоргован и дивља трешња, и кад о њима проговоре
млађи, они који долазе, који ће увек долазити, хвала Богу из најнеочекиванијих
праваца, не држећи се правила парастоса и протокола парохије.
*
Шта српска књижевност има, а није јој потребно,
а шта нема за чим би требало да жали што нема?
Скоро стотинак година има тзв. бирократску
књижевност, а није јој потребна, а нема једну објективније срочену
макар кратку историју те тзв. бирократске књижевности. Нема критички
консензус око вредновања и превредновања. Чини се да је сасвим зачепљен
канал филтра. Српска култура, књижевност, наука и друштво имале су ренесансну епоху која је потрајала
ни четврт века (колико броје Заветине).
Та епоха је обрасла маховином, коровом и стравом. Уместо мисија наметнут
је диктат стихије, Шкарт. Оживљавати некакву српску ренесансу, па и у
часописима, донкихотски је посао, борба са ветрењачама. Српска
књижевност више од пола века нема истинску обнову, ма шта о томе булазнили
тзв. критичари-наметачи, купљени
јефтино. И треба да жали што нема ренесансу. Заветине су – призивајући плодоносне пљускове после погубних
дугогодишњих суша – то знале од почетка.
Заветине постоје скоро 30 година.
Као својеврсна уметничка моба. Удруживање дара и мара слободних појединаца,
без обзира на веру, језик, национално
порекло, показало се као најжилавије у српској култури. Пишчева
издања су преживела многе бродоломе, катастрофе, распаде држава и породица, система,
једноумља и бирократску кочоперност.
Часописе Заветина
не издржава држава, моћни ментори из таме или неки други заштитници. Издржава их претплата, купци,
ретки дародавци. Али понајвише их издржава упорност, Бог, можда
инат и жеља за друкчијим…
= извор: из рукописа критичке књиге Бела Тукадруз: УМЕТНОСТ ДИЈАГНОЗЕ И УМЕТНОСТ ЛЕЧЕЊА, која излази у издању "Заветина" после скоро неколико деценија!
Нема коментара:
Постави коментар